Sunday, 30 December 2012

we're f.r.i.e.n.d.s. forever n ever....

before gerak g penang..sempat lg posing...
memandangkan sy ni nk sgt photoshoot...
----> tiap2 ari asal member2 dtg bilik je tnye "bila kita nk photoshoot ni"
         tanya bnyk2 kli plak tu...
        member2 sume dh bosan so layan kn jek....
hahhahaha.......




inilah die....
lokasi: Dewan Muadzam Shah, Universiti Utara Malaysia
          kt mne lg kn kalo x UUM di hati ku...hahhaa...




F.R.I.E.N.D.S







ni pulak pic kami2 yg seterusnye....
gorgeous2 x kami?? 
hehe...;-)   perasan jek kn


:: K.A.M.I ::















ni pulak terserempak ngn mat salleh yg kebtolan mintak tlg utk ambik gmbr dorg...
so ape lg K.A.M.I pon membuli mat salleh dua org ni...
jom bergambar dgn K.A.M.I yg gojes mojes ni...
~~~lalallalalalalal~~~

info : dorg bkn kwn kami ye..pinjam je






sewa kjp 2 org ni memandangkan kami xckup korum





muka happy bila hajat dilaksanakan...





Wednesday, 28 March 2012

BAB 9: Kaedah Penyelesaian Masalah
Subjek: Sains Pemikiran & Etika
Kumpulan : C

Setiap masalah yang dialami oleh manusia di muka bumi ini ada jalan penyelesaiannya. Terpulang kepada inidividu itu sendiri.

>>jom kita cari perbezaan antara masalah dan isu <<
  •     Masalah perlu satu penyelesaian yang agak segera
  •     Isu perlu ditangani dengan lebih berhati-hati
      •  "solve a problem and resolve an isssue"
                                      •  
    Sifat-sifat yang perlu ada untuk menyelesaikan masalah??

  • Motivasi yang kuat 
  • Trait yang positif
  • Jati diri
  • Membina kemahiran
Seseorang individu perlu mempunyai motivasi yang kuat untuk menyelesaikan masalah supaya mereka tidak akan pernah berputus asa. Mereka harus mencuba untuk menyelesaikan masalah sehingga berjaya. Trait yang positif bermaksud setiap individu perlu mempunyai sifat positif dalam menyelesaikan masalah. Individu perlu berada di dalam keadaan emosi yang stabil untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi. Jati diri juga penting supaya setiap individu tahu tahap keupayaan mereka dalam menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Membina kemahiran  dengan mencari pelbagai alternatif dalam menyelesaikan masalah.

Terdapat berbagai-bagai kategori masalah antaranya, masalah misteri, tugasan ( assignment), kesukaran (difficulties), peluang ( oppurtinities), tidak pasti ( puzzles) dan dilema.



Model Penyelesaian Masalah Secara Saintifik dan Logik

Langkah 1: Mendefinisikan masalah
Langkah 2: Mengkelaskan masalah
Langkah 3: Tentukan objektif
Langkah 4: Tentukan ukuran Kejayaan
Langkah 5: Kutipan Data
Langkah 6 : Membuat keputusan
Langkah 7: Melaksanakan keputusan yang diambil
Langkah 8: Penilaian

3 faktor kita tidak dapat mencari jalan penyelesaian masalah
  1. Terlalu mempermudahkan masalah
  2. Tidak mahu melihat lebih jauh disebalik apa yang ada di depan kita
  3. Tidak menyoal semula andaian yang kita gunakan

6 jenis topi untuk mengklasifikasikan penyelesai masalah

  • topi hijau  >lambang pemikiran kreatif dan subur
  • topi kuning  > lambang pemikiran positif dan konstruktif
  • topi putih  > lambang pemikiran objektif
  • topi hitam  > lambang pemikiran negatif dan kritikal
  • topi merah  > lambang pemikiran emotif
  • topi biru  > lambang langit di atas

Penyelesaian Masalah Secara Islam
  1. Pendekatan hukum
  • bersifat rasional dan intelektual

   2. Pendekatan sufi
  • bersifat moral dan spiritual

                                                                                                             ditulis oleh: fazira bt haniffa  214495
                                                                                                                            

Tuesday, 17 January 2012

Cuti Semester dan Saya

cuti sem dh bermula....sy lh org pertama yg blh balik awl sbb paper abes awl....ase nk menjerit satu kolej ckp "Weyyyyyy...........aku dh nk balik" huahuahuahu...menjerit org lain dgr ---> for those yg lom abes paper sure ase nk lempang sy kn if sy jerit cm tuh....so xjd jerit...just lambai2 tgn jek..

so 11hb dh gerak gi key el dlu jln2 sblm blik kg...tdo umh member...lepak2 + makan2 + jalan2...hehhe...

pujuk2 mama ckp nk balik kg ngn kazen time Chinese New Year...mama kasi balikkkkkk....
dabedubedubedaaaaaaaaaa.....yeeeehhhaaaaaaaaaaaaaaaaa....i loike....
finally blh jgk blik kg....
agenda utama balik kg
  1. nk mkn kek ain buat...(hopefully sempatlh mkn)
  2. nk tdo puas2..(aihhh sblm ni ase dh terlebeyh tdo sudeyh....hahha)
  3. ase cm nk jenjalan ngn kwn2 kt kg plak lh...
  4. ase nk mkn masakan mama....nk g psr mlm...
  5. nk ganti puasa....(if duk 'u' xdpt nk gnti puasa coz asyik lahapo jek kejenye)

    itu sajelh kot list sy......hihi^_^

~ok sekian ~










Monday, 26 December 2011

Lelaki dan Game

entry 1st saye....lelaki dan game....
lelaki memang xdpt nk dipisahkan dgn game...
if makwe kol "sy tgh sebuk men game ni"....bila makwe ckp "awak ni men game jek"... pndai pulak die jwb "nasib baik sy gile game bkn gile bnda lain"....--->sangat pndai menjawab..
then makwe akan pk "owhh betul jgk 2...kang xpasal2 die cri lain"
kehidupan lelaki sgt mudah....kite pompuan bnyk sgt pk...

BLH X IF SY PON XPYH PK2 SGT AND WAT DUNNO JEK???
jwnpnnye op kos XBLH....pompuan suke buat idup die complicated ckit kn!!!
ckit ke..urrmmm wondering....bnyk kot!!

so NOW...sy xkesah pon die nk men game...sy bawa diri & jiwa sy yang lara ini baca buku...suka2 ngn kwn...xnk layan die...kalo die rase sy penting biar die cari sy....

SYUHHH..SYUHHH.....SYUHHHHHHHHHHHHHH perasaan ini....

ehhh ehh ehhh...bunyi msg...sure die dh abes men game kn?? TGKKKKK...dh abes men game bru die rase nk cri kite.....=(( sgt lh sadissss kn...mcm biasa jwpn die " ala...bkn slalu pon kn!!!"
iyolah awak......xnk bnyk ckp sbb awk lg terror debat dr sy...

xthu nk cite dah...FULL STOP!!